- Kontrakt z uczniami
- Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości.
- Ocenie podlegają wszystkie wymienione formy aktywności ucznia.
- Prace klasowe, sprawdziany, testy, prace domowe, odpowiedzi ustne są obowiązkowe.
- Uczeń może poprawić pracę klasową, sprawdzian w ciągu tygodnia od dnia oddania pracy.
- Nie ma możliwości poprawiania ocen tydzień przed klasyfikacją.
- Uczeń ma prawo trzykrotnie w ciągu semestru zgłosić brak przygotowania do lekcji (nie odrobienie całej pracy domowej, brak zeszytu, brak pomocy potrzebnych do lekcji). Uczeń otrzymuje w dzienniku znak „np” (nieprzygotowanie) pod warunkiem, że zgłosi to na początku lekcji – w przeciwnym wypadku otrzymuje ocenę niedostateczną.
- Jeżeli uczeń nie odrobił pracy domowej na dany dzień, to zobowiązany jest zrobić ją na następną lekcję.
- Przy ocenianiu, nauczyciel uwzględnia możliwości intelektualne ucznia.
- Formy i metody sprawdzania wiedzy.
Oceny bieżące wystawiane są uczniowi za wiedzę i umiejętności w ramach różnych rodzajów form aktywności, takich jak np.:- klasówki, testy (1 godz.)
- kartkówki,
- odpowiedzi ustne,
- prace domowe,
- prowadzenie zeszytu,
- prowadzenie zeszytów ćwiczeń
- inne formy aktywności np. udział w konkursach matematycznych, wykonanie pomocy dydaktycznych, aktywny udział w pracach koła matematycznego,
- zadania dodatkowe
- obserwacja ucznia:
- przygotowanie do lekcji,
- aktywność na lekcji,
- praca w grupie,
- postępy ucznia,
- praca samodzielna ucznia
Kryteria oceny poszczególnych form aktywności
FORMY AKTYWNOŚCI KRYTERIA OCENY Sprawdziany: Klasówki, Kartkówki Oceniane są:
metoda rozwiązania, wykonanie obliczeń cząstkowych , rezultat (odpowiedź).Procentowe przeliczanie punktów na oceny:
0 % – 30 % – niedostateczny
31 % – 50 % – dopuszczający
51 % – 70 % – dostateczny
71% – 90 % – dobry
91% – 100% – bardzo dobryUczeń otrzymuje z pracy pisemnej ocenę celującą, jeżeli poprawnie rozwiąże wszystkie zadania na ocenę bardzo dobrą oraz zadanie dodatkowe.
W razie dobrowolnej zmiany grupy zadania z niewłaściwej grupy otrzymują 0 punktów.
Testy Punkty przyznawane są w zależności od treści zadania za: poprawnie udzieloną odpowiedź, przedstawienie poprawnego wyniku, prawidłowo wykonane obliczenia lub rysunek (konstrukcje). Praca w grupach Organizacja pracy, komunikacja, prezentacja wyników. Aktywność na lekcji Zaangażowanie, wkład pracy własnej. Odpowiedzi ustne Znajomość zagadnienia, stosowanie języka matematycznego, logiczne formułowanie wypowiedzi, umiejętność wnioskowania. Zeszyt przedmiotowy Czytelność i jasność zapisów, dokładność i estetyka rysunków (konstrukcji), kompletność notatek, staranność, poprawność ortograficzna, zapisywanie dat, podkreślanie tematów. Praca domowa Zadania do rozwiązania w zeszytach przedmiotowych lub w zeszytach ćwiczeń utrwalające wiadomości zdobyte w toku lekcji . Praca domowa może być zadawana codziennie oprócz dni poprzedzających dni wolne od zajęć dydaktycznych( niedziela i święta). Może być oceniana w skali jak wyżej.
Zeszyty ćwiczeń Nauczyciel zbiera i ocenia zeszyty ćwiczeń, z których może wystawić kilka ocen. Ilość ocen uzależniona jest od wielkości przerobionego materiału w zeszytach ćwiczeń. Zadania oceniane są według skali jak wyżej. Najważniejsze oceny to oceny ze sprawdzianów ( klasówek, testów, kartkówek ) oraz odpowiedzi ustnych, zdobywane w czasie kontroli indywidualnej i grupowej. Oceny
za zeszyt przedmiotowy, zeszyt ćwiczeń, prace domowe i inne formy aktywności ucznia są ocenami wspomagającymi. - Poziomy wymagań
- K – wymagania konieczne – na ocenę dopuszczającą (Semestralną i końcową)Uczeń:
- posiada minimum wiadomości i umiejętności wynikające z treści podstawy programowej, niezbędne w dalszej edukacji i użyteczne w życiu,
- potrafi samodzielnie przedstawić najważniejsze definicje, twierdzenia, własności, konstrukcje z zakresu przerobionego materiału,
- sprawdziany pisze w większości przynajmniej na ocenę dopuszczającą,
- stara się brać udział w zajęciach zespołu wyrównawczego,
- w miarę swoich możliwości odrabia zadania domowe,
- rozwiązuje z pomocą nauczyciela zadania o niewielkim stopniu trudności.
- P – wymagania podstawowe – na ocenę dostatecznąUczeń:
- posiada wiedzę i umiejętności wynikające z treści podstawy programowej możliwe do opanowania przez ucznia przeciętnie zdolnego, przydatne na wyższych etapach kształcenia,
- rozwiązuje samodzielnie zadania matematyczne o niewielkim stopniu trudności,
- sprawdziany pisze na ocenę pozytywną (dostateczną lub co najmniej dopuszczającą),
- przygotowuje się dość systematycznie do zajęć i stara się brać w miarę aktywny udział w lekcji,
- potrafi samodzielnie korzystać z podręcznika i innych dostępnych źródeł,
- potrafi z niewielką pomocą nauczyciela wykorzystać zdobyte wiadomości do rozwiązywania zadań i problemów.
- R – wymagania rozszerzające – na ocenę dobrąUczeń:
- posiada wiedzę i umiejętności wykraczające poza podstawę programową,
- potrafi logicznie myśleć,
- sprawdziany pisze w większości na ocenę dobrą,
- systematycznie przygotowuje się do zajęć i bierze w nich aktywny udział,
- potrafi czytać ze zrozumieniem treści zadań i inne treści z podręcznika,
- wykorzystuje przy samodzielnym rozwiązywaniu zadań dostępne materiały,
- poprawnie posługuje się językiem matematycznym i właściwą terminologią,
- potrafi współpracować w grupie.
- D – wymagania dopełniające – na ocenę bardzo dobrąUczeń:
- ma opanowaną wiedzę i umiejętności w pełnym zakresie programu klasy,
- potrafi samodzielnie i logicznie myśleć,
- sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu zadań o dużym stopniu trudności, a także potrafi je stosować w nowych sytuacjach,
- potrafi czytać ze zrozumieniem treści zadań i inne treści z podręcznika oraz dokonywać ich analizy,
- samodzielnie i umiejętnie korzysta z różnych źródeł wiedzy,
- aktywnie pracuje w grupie, samodzielnie rozwiązuje problemy,
- w większości sprawdziany pisze na oceny bardzo dobre,
- systematycznie przygotowuje się do zajęć i aktywnie w nich uczestniczy,
- bierze udział w konkursach matematycznych na szczeblu szkolnym.
- W – wymagania wykraczające na ocenę celującą. Wiedza ucznia wykracza poza program danej klasy.Uczeń:
- biegle rozwiązuje problemy,
- stosuje rozwiązania nietypowe,
- potrafi formułować problemy i dokonywać analizy nowych zjawisk,
- jest samodzielny w twórczym rozwijaniu własnych uzdolnień,
- systematycznie poszerza swoją wiedzę korzystając z literatury
- jeżeli jest możliwość uczestniczy w zajęciach kółka matematycznego,
- bierze udział w konkursach i olimpiadach matematycznych na szczeblu wyższym niż szkolny.
- K – wymagania konieczne – na ocenę dopuszczającą (Semestralną i końcową)Uczeń:
- Kryteria oceny okresowej i rocznejNa ocenę semestralną największy wpływ mają oceny uzyskane z klasówek i kartkówek.
Ocenę roczną wystawia się na podstawie uzyskanej oceny półrocznej i ocen cząstkowych uzyskanych w drugim półroczu. Ocenę klasyfikacyjną semestralną ustala nauczyciel na podstawie co najmniej pięciu ocen cząstkowych, w tym dwóch z prac pisemnych, jakie uczeń uzyskał w wyniku stosowania wyżej wymienionych form sprawdzania umiejętności i wiadomości.
Ocenę semestralną (roczną) nauczyciel wystawia najpóźniej na tydzień przed klasyfikacją, uzasadniając ją. Uczniowie i ich rodzice mogą prosić o dodatkowe wyjaśnienia do wystawionej oceny. Ocena semestralna (roczna) nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych. Nauczyciel wystawiając ocenę z przedmiotu uwzględnia:
- stopień opanowania materiału;
- postępy ucznia,
- aktywność,
- systematyczność i pilność,
- samodzielność pracy,
- wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków;
- prezentacje przez uczniów własnej pracy;
- rozwiązywanie dodatkowych zadań.
Szczegółowe zasady klasyfikacji semestralnej i rocznej określone są w WSO.