PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z CHEMII KLASY 7 – 8
Cele ogólne:
I. Pozyskiwanie, przetwarzanie i tworzenie informacji:
- pozyskiwanie i przetwarzanie informacji z różnych źródeł z wykorzystaniem technologii
- informacyjno-komunikacyjnych;
- ocena wiarygodności uzyskanych danych;
- konstruowanie wykresów, tabel i schematów na podstawie dostępnych informacji.
II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów:
- opisywanie właściwości substancji i wyjaśnianie przebiegu prostych procesów
chemicznych;
- wskazywanie związku właściwości różnych substancji z ich zastosowaniami i wpływem
na środowisko naturalne;
- respektowanie podstawowych zasad ochrony środowiska;
- wskazywanie związku między właściwościami substancji a ich budową chemiczną;
- wykorzystanie wiedzy do rozwiązywania prostych problemów chemicznych;
- stosowanie poprawnej terminologii;
- wykonywanie obliczeń dotyczących praw chemicznych.
III. Opanowanie czynności praktycznych:
- bezpieczne posługiwanie się prostym sprzętem laboratoryjnym i podstawowymi
odczynnikami chemicznymi;
- projektowanie i przeprowadzanie
prostych doświadczeń chemicznych;
- rejestrowanie wyników doświadczeń chemicznych w różnych formach, formułowanie
obserwacji, wniosków.
Kryteria oceniania
Ocenie podlegają:
1) sprawdziany (testy)
2) kartkówki (częstotliwość w miarę potrzeb)
3) odpowiedzi ustne
4) prace domowe
5) aktywność, zaangażowanie, udział w konkursach
6) prace długoterminowe (np. realizacja projektów edukacyjnych)
3. Zasady wystawiania ocen:
- Dopuszcza się wystawianie ocen cząstkowych z plusami i minusami (nie dotyczy to oceny
niedostatecznej i celującej).
- Uczeń ma obowiązek prowadzić zeszyt przedmiotowy.
- Uczeń ma możliwość zgłoszenia nieprzygotowania 1 razy w ciągu półrocza. Jest to
odnotowane w dzienniku. Nieprzygotowanie powinno być zgłaszane na początku
lekcji, najpóźniej podczas sprawdzania listy obecności i może obejmować: brak pracy
domowej, brak zeszytu lub brak gotowości do odpowiedzi. Nie dotyczy to
zapowiedzianych sprawdzianów pisemnych i zapowiedzianych kartkówek. Po
wykorzystaniu limitu uczeń otrzymuje za każde nieprzygotowanie ocenę
niedostateczną.
- Na podstawie opinii z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej lub innej uprawnionej
instytucji, wymagania na poszczególne oceny mogą zostać obniżone dla niektórych
uczniów
- Uczeń zobowiązany jest uzupełnić braki w zapisie i wiadomościach oraz odrobić pracę
domową, jeśli był nieobecny w szkole, bez względu na przyczynę nieobecności.
- Uczeń, który nie przestrzega zasad bezpieczeństwa na lekcji może otrzymać cząstkową
ocenę niedostateczną.
Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny:
Ocenę celującą otrzymuje uczeń,
który:
- posiada wiadomości i umiejętności objęte programem naucznia,
- potrafi stosować umiejętności w sytuacjach nietypowych (problemowych),
- umie formułować i dokonywać analizy lub syntezy nowych zjawisk,
- proponuje rozwiązania nietypowe,
- osiąga sukcesy w konkursach i w olimpiadach chemicznych szczebla wyższego niż szkolny.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował w pełni zakres wiadomości i umiejętności określony programem,
- potrafi stosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów i zadań w nowych sytuacjach,
- wykazuje dużą samodzielność i potrafi bez pomocy nauczyciela korzystać z różnych źródeł wiedzy, np. układu okresowego pierwiastków, wykresów, tablic, zestawień,
- potrafi planować i bezpiecznie przeprowadzić eksperymenty chemiczne,
- potrafi biegle pisać i samodzielnie uzgadniać równania reakcji chemicznych.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem,
- poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do samodzielnego rozwiązywania typowych zadań lub problemów,
- potrafi korzystać z układu okresowego pierwiastków, wykresów, tablic i innych źródeł wiedzy chemicznej,
- potrafi bezpiecznie wykonywać doświadczenia chemiczne,
- potrafi pisać i uzgadniać równania reakcji chemicznych.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- opanował w podstawowym zakresie te wiadomości i umiejętności określone programem, które są konieczne do dalszego kształcenia,
- poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do rozwiązywania, z pomocą nauczyciela, typowych zadań lub problemów,
- potrafi korzystać, z pomocą nauczyciela z takich źródeł wiedzy, jak: układ okresowy pierwiastków, wykresy, tablice,
- z pomocą nauczyciela potrafi bezpiecznie wykonywać doświadczenia chemiczne,
- potrafi, z pomocą nauczyciela, pisać i uzgadniać równania reakcji chemicznych.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych programem, ale braki te nie przekreślają możliwości dalszego kształcenia,
- rozwiązuje, z pomocą nauczyciela, typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o niewielkim stopniu trudności,
- z pomocą nauczyciel potrafi bezpiecznie wykonywać bardzo proste eksperymenty chemiczne, pisać proste wzory chemiczne i proste równania chemiczne.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował typowych wiadomości i umiejętności określonych programem, które są konieczne do dalszego kształcenia,
- nie potrafi rozwiązywać zadań teoretycznych lub praktycznych o elementarnym stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela,
- nie zna symboliki chemicznej,
- nie potrafi napisać prostych wzorów chemicznych i najprostszych równań chemicznych nawet z pomocą nauczyciela,
- nie potrafi bezpieczne posługiwać się prostym sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi.