Nie wolno dzieci pozbawiać korzeni. Przypominanie, skąd się wywodzimy, jest dla nich gwarantem zbudowania i zachowania tożsamości. Na edukacji regionalnej uczniowie poznawali regiony, z których pochodzą ich przodkowie. Pozwoli to im odczytać związki łączące tradycję rodzinną z tradycjami naszego regionu, uczniowie będą wówczas świadomie uczestniczyć w życiu wspólnoty lokalnej, w zachowywaniu i pomnażaniu dziedzictwa kulturowego. Na pytanie: z jakiego przedwojennego województwa II Rzeczpospolitej pochodzi rodzina twojego taty, a z jakiego – twojej mamy, uczniowie po konsultacji z rodzicami odpowiadali:
L.p. | Nazwa województwa | Ilość przodków | % |
1 | pomorskie | 64 | 30,5% |
2 | kieleckie | 26 | 12,4% |
3 | poznańskie | 17 | 8,1% |
4 | warszawskie | 15 | 7,1% |
5 | lubelskie | 14 | 6,7% |
6 | lwowskie | 13 | 6,2% |
7 | łódzkie | 12 | 5,7% |
8 | wileńskie | 9 | 4,3% |
9 | bydgoskie | 8 | 3,8 % |
10 | białostockie | 6 | 2,9% |
11 | krakowskie | 5 | 2,4% |
12 | śląskie | 4 | 1,9% |
13 | łuckie | 4 | 1,9% |
14 | nowogródzkie | 3 | 1,4% |
15 | brzeskie | 2 | 1% |
16 | stanisławowskie | 1 | 0,5% |
17 | tarnopolskie | 0 | 0% |
18 | poza Polską | 7 | 3,2% |
Razem | 210 | 100% |